2010. november 16., kedd

Hamburgfonstiv



Frissen Hamburgból

Bár megfogadtam hogy félkész melókat nem fogok sohasem feltenni most végül, mégis úgy döntöttem, hogy elkezdem a blogomon sorolni miket is csinálok itt akár be van fejezve akár nincs. Ennek készítettem egy külön címkét és ezzel kezdem tanulmányi utam eredményeit feltölteni.

Hamburg, Hamburgfons, Hamburgfonstiv

Amikor az egyszerű ember ezeket a szavakat olvassa kb.. azt gondolhatja: "mi vaaa a bigmekemmel?".
Tény, hogy a hamburger azaz a mekis műanyag közkedvelt szivacskajának az őse, valóban Hamburgból származik. Na jó ne adjuk a németeknek ezt a dicsőséget is, hisz kicsit előrébb is tekerhetjük az órát. Eredetileg a húspogácsa, a portyázó és fosztogató mongolok eledele volt. Páran talán jobban ismernék a "steak tartare" név alatt.. Az 1200-as években a mongolok elfoglalják Oroszországot, ahol a darált-húsból gyúrt pogácsa nemzeti eledel lesz. Az 1600-években kerül Hamburgba amikor a Oroszország tengeri-kereskedelembe fog Németországgal..
Fontos tudni, hogy a húspogácsát itt biggyesztik először a zsömlébe. Mivel "indul a hajónk" így alakult a gyorskaja és a hamburger ősi formája.  Hamburg egy igen nagy kikötőváros, és így került Amerikába ahol először sajtot és salátát, majd később ízfokozókat tartósítószereket és egyéb egészséges dolgokat mellékeltek a hús mellé. Attól függetlenül szeretjük.. bár hozzáteszem: amióta itt vagyok Hamburgba csak mekis hambit láttam.. Viszont Dönner az van.. :) (vicces a németek úgy privatizálták a török kebabot, mint az amerikaiak a hamburgert)

okéé kimaradt az s betű :P

Ez esetben viszont nem a csemegéről beszélünk, és nem is a városról.
Ha tervezel egy betűt akkor ezzel a szóval érdemes kezdeni. Ugyanis tartalmazza az fontosabb formát amiből a többi betűt is ki lehet építeni, és lehet látni összes egalizáláshoz kellő fény árnyék kontrasztot.
A Hamburgfonstiv, mint látjuk tartalmazza az összes fontos és különleges betűt, és például ott van az m és a b: abból már lehet egy n-t egy h-t és egy d-t szerkeszteni. O-ból, c vagy e stb... De semmiképp sem szeretnék itt tipográfiai leckéket adni, különben is vannak nálam sokkal okosabb könyvek, ahol ezeket meg lehet nézni.
Ezért kapta ezt a nevet ez a címke, mert Hamburgba az eddigi pályafutásom tipós réseit próbálom betömködni.. De az hogy ténylegesen van-e köze ennek a szónak és a városnak egymáshoz.. nem tudom, bár így nézve számomra van. :) 
A "mester"

Sokan kérdezték mit művelek ide kint. A helyzet, hogy felvettem 3 tipó órát, mind ugyanazzal a tanárral, Jovica Veljovic tipográfus vezetésével. Igazán mókás ember, és szeretem az óráit akár ha néha elég unalmasak. Tehát az időm üres részeit a Hamburgi életemből a "mein erste schrift" - az első betűm, a "schönsreiben" - azaz kalligráfia, és az "das magishe und rationale im schrift - tehát a varázslat és a racionalitás az írásban kurzusokkal töltöm. Gondolom a kedves olvsónak az első kettő nagyjából tiszta.
Én azt az érdekességet és hasonlóságot vettem észre a kettő között, hogy ugyanúgy ahogy eltűntek a fraktúr írások, és leváltották az antikvák, ugyanúgy fognak eltűnni az antikvák amit szép lassan teljesen leváltanak a groteszk-betűk. Tény az is hogy az eladott betűk 90%ka groteszk. (de ne szídjuk Rennert, Miedingert és Frutigert) Amióta van internet és számítógép azóta a könyv kihalóban van.. és így szép lassan (reménykedjünk hogy tévedek) eltűnnek az antikvák. Ugyanígy észrevettem a kalligráfiába hogy elfelejtünk írni, nem helyes írásról van szó hanem a szépírásról. Nem csak, hogy a töltőtollat leváltotta a golyóstoll.. ma már mindenki pötyög... SMS Email.. blog.. :)

Kalligráfia

A harmadik nekem is egy nagy kérdés volt, hogy ez tulajdonképpen milyen óra. De felvettem mert épp nem volt jobb dolgom. És őszintén szólva nem bántam meg. Az első két kurzus amit felsoroltam betűalkotásról szól akár géppel egy programmal, akár kézzel egy tollal, vagy vicces módon egy bambusz náddal. Ez a kurzus tulajdonképpen a betű és az írás szerkezetéről lelkéről szól. Milyen rendszerekben hozhatunk létre betűt? A betű elvesztheti olvashatósági értékét és funkcionálhat-e már csak mint illusztrációként? Fontos hogy betű betű legyen? Egy szóval lehet-e verset alkotni, vagy egy írógéppel festményt? Talán ezt a kurzust nevezném "betű festésnek", tehát a betű mint művészeti alkotás megközelítése.

Betűtervezés

Végül csak annyit tudok mondani: a melók lassan, de biztosan jönnek. :)

coming soon

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése